Frågan är vanlig, svaret är inte alltid lika enkel. Vi har båda samma mål, att hjälpa dig som kund med dina besvär i muskler och leder. I förebyggande syfte alternativt när du redan har besvär.
Fysioterapeuten
Traditionellt sett har Sjukgymnasten, numera kallad Fysioterapeut, arbetat med rehabiliterande fysisk träning och samt olika behandlingsformer som exempelvis olika former av ström(TENS, NMES, etc…), ultraljud, laser, akupunktur… Men fokus har varit på undersökning och diagnos, sammansättning av rehabprogram och genomförande och uppföljning av detta.
Naprapaten
Naprapaten har traditionell jobbat, initialt på samma vis. Men till skillnad från Fysioterapeuten så jobbar Naprapaten med olika former av manuella behandlingsmetoder mestadels för att åtgärda den åkomma kunden söker för. Enklare hemövningar har delats ut, ofta enstaka nedskrivna på ett papper.
Behovet finns för båda delar. Det är inte ovanligt idag att Fysioterapeuter genomgår extrakurser i olika manuella behandlingsformer. Idag ingår till och med kortare kurser i deras grundutbildning på vissa delar i landet. Exempelvis Umeå Universitet. Christian Holm som jobbar som Fysioterapeut på SATS Masthugget i göteborg har tagit sin examen. En av de vanligaste utbildningarna är den som kallas för OMT, Ortopedisk Manuell Terapi. Min erfarenhet av OMT är att den liknar undersöknings-/behandlingsmetodiken vi utbildar oss inom på Naprapatutbildningen i Stockholm. Enda sättet att få ett tydligt svar på detta är att själv genomgå utbildningen. Vilket fram ännu ej är möjligt. Då de av outgrundliga skäl ej tillåter oss Naprapater genomgå utbildningen. Samma sak gäller utbildningen de har i McKenzie. Vilket än annan form av behandlingsform som även den är stor internationellt. Medan Naprapaterna som har en djupare del av manuell behandlings under sin grundutbildning. I stället fördjupar sig inom idrottsmedicin, rehabträning osv… Läs mer om Naprapatins bakgrund.
Fysioterapeut eller Naprapat va frågan?
Om du står inför en operation och behöver förebyggande träning/rehab för att få bättre resultat av operationen och snabbare återgång. Enkelt – gå till din Fysioterapeut.
Om du har nedsatt rörelse på grund av långvarig värk i leder och muskler. Du känner dig stel och vill ha snabb hjälp att minska dina besvär genom behandling. Enkelt – gå till din Naprapat.
Naprapaten har en längre och djupare utbildning i olika former av ”manuella behandlingsformer” i sin grundutbildning. De har under 3,5 år praktik av undersökning, behandling och uppföljning av resultaten som en del av deras grundutbildning. Därav har de direkt från start både mer kunskap och erfarenhet av detta. Samma sak gäller Fysioterapeuterna när det gäller rehabträning. Vi naprapater är inte i närheten lika duktiga på detta från start.
I slutänden handlar det om vilket intresse och passion din terapeut har (Naprapat, Sjukgymnast, Fysioterapeut, Kiropraktor). De flesta har idag en hemsida. Läs vad som står om några olika personer. Maila och fråga. Läs recensioner. Exempelvis de recensioner jag har på min egna hemsida. Så får du bara hoppas på att de är ärliga nog att erkänn vad de klarar och vad de är mindre bra på. Själv ser jag alltid till att du hamnar på rätt plats för att få bästa tänkbara hjälpen.
Positiv och Negativ Kritik
Det är alltid viktig, för alla personer oavsett profession eller tjänst som de utför. Att få kännedom om din upplevelse varit dålig. Jag har jobbat som naprapat sedan år 2006. Under dessa år har jag haft massor av kunder som kommit till mig med problem som de sökt hjälp för hos andra terapeuter. Både kiropraktorer och fysioterapeuter, men självklart även andra naprapater. Ibland upplever de att de bara fått ett dåligt resultat. Efter besök hos mig säger dom att så här bra hjälp fick jag inte hos ”Naprapat Nisse” eller ”Fysioterapeut Nisse”. Och vet du va, det är inte ovanligt att de nämner terapeuter jag själv vet är riktigt bra. Men någonstans på vägen har det skett ett missförstånd. Supertråkigt. Både för min kund, som hade kunnat få riktigt bra hjälp och ett lika bra resultat hos Nisse om Nisse bara fått veta varför den kära kunden vart missnöjd och inte dök upp igen.
Jag hoppas och önskar att du som får eller har fått en dålig erfarenhet hos mig eller någon jag rekommenderat dig till. Skriver ett mail till mig och berättar om din upplevelse.
Jag lovar att aldrig bli arg. I stället kommer jag vara enormt tacksam. Oftast är det någon information som inte gått fram tydligt nog. Om det inte så gör jag allt i min makt för att hjälpa dig på bästa vis. Förklara så tydligt som möjligt vad som hänt i ett mail. Så återkopplar jag antingen via telefon eller mail. Det sätt som känns bäst för dig.