Att fixa till din kontorsplats är enkelt och går fort när du gjort det några gånger…

En bra arbetsställning

Bild 1 – Ergonomi för den uttråkade?

Ergonomi

Bild 2 – Ergonomi för den fokuserade?

Känner du igen dig själv på någon av bilderna?
Kanske inte riktigt så här, alltid.

Ibland har jag haft möjligheten att smyga ut på arbetsplatser utan att de vet om att vem jag är. Killen på bilden är ingen jag träffat personligen men jag har mött många av hans tvillingsjälar där ute. Djupt tillbakasjunkna med fötterna placerade högre upp. Armarna lååångt framför kroppen. Om du nu känner igen dig själv, ingen panik. Här kommer några bra tips från naprapaten. Så du minskar risken att hamna i mitt behandlingsrum och kan lägga pengarna på något roligare. I slutet av inlägget hittar du en länk till hur du justerar stol, bord, skärm, tangentbord, osv…

2 – 3 minuter i början av dagen att ställa in stol, bord, skärm och om möjligt belysning. Stannar du en mer än en halvtimme vid arbetsstationen är detta väl investerad tid.

Om möjligt, ta vid något tillfälle hjälp av företagshälsovård/ergonom eller annan kunnig på området, för att se över om du har rätt förutsättningar att ställa in din arbetsplats. Ibland saknas de möjligheter du behöver. Stolen har för låg/hög pelare, tangentbordet är för brett (gäller framför allt kortare personer), skrivbordet går inte justera, skärmen står för långt bort eller går inte höja tillräckligt högt, osv… Har ni ingen anknuten till företaget kan ni använda er av Viscus naprapater. Här kan du läsa mer du kan justera allt.

Gungan. De flesta kontorsstolar har idag en gunga. Det är en funktion där du låser upp det fasta läget och sedan kan gunga fram och tillbaka. Gungans tröghetsfunktion skall sedan ställas in så den följer din rygg och hela tiden ger dig support. Det är bra om alla får hjälp första gången detta görs. Det är en enorm skillnad på ett korrekt inställt motstånd och ett felaktigt. Vilket kan vara svårt att få till de första gångerna vi gör det på egen hand. Men har vi upplevt hur det ska kännas, så går det sedan enklare att ställa in. Övning ger färdighet. 2 – 3 minuter om dagen 😉

Mousetrapper

Bild 3 – Mousetrapper

Centraliserad mus… jag vet. Jag gillade den inte heller först. Allt gick väldigt långsamt. Men vet du va, efter ett par dagars träning gick det som lika fort som tidigare!!! Kommer skriva lite mer om just den här typen av hjälpmedel senare. Du som tidigare haft eller kanske har fått diagnosen ”Musarm” av läkare/sjukgymnast/naprapat… bör inte missa detta.

Rollermouse

Bild 4 – Rollermouse

Sitt inte hela dagen. Stå inte hela dagen Börja dagen sittandes, höj bordet innan du går på lunch. Sänk det innan du går hem för dagen. Att stå upp hela dagen är inte den optimala lösningen, variationen är bättre.

Naturliga avbrott och vattenglas. Gå iväg och fyll på när det tar slut. Nej, kaffe är inte ett alternativ. Faktum är att koffein är vätskeutdrivande. Vilket innebär att om du dricker kaffe behöver du dricka ännu mer vatten! Se till att skrivaren inte står i samma rum och absolut inte på samma skrivbord som du normalt jobbar på.

Utnyttja lunchen. Ta en promenad, räcker med 15 min. Men gör den! Promenaden skapar ökad cirkulation och den friska luften i kombination syresätter både muskler och huvud. Resultat: Eftermiddagens arbete blir mycket enklare att genomföra. Hört talas om promenadmöten ännu? Enklare möten mellan bara några få individer kan lätt utföras på gående fot.

Knäböj – KNÄBÖJ!! Ned till 90gr i knävinkel och upp igen. Kan du gå längre ner utan smärta? Köööör! 1 set 10 repetitioner 2-4ggr om dagen. Du blir inte ens svettig. Men kroppen kommer tacka dig i efterhand.

Påminnelser. Hur kommer du ihåg allt annat du skall göra? Just det, kalendern. Så snart du ställt in stolen när du kommer till jobbet. Planera in dagsvariationen. När skall jag höja bordet och stå upp? När kan jag ta promenaden, passar kvartsrasten bättre än lunchen kanske? Kanske kan du ringa upp 11-mötet och fråga om ni kan ha det på gående fot, om möjligt? Kanske bör du lägga in påminnelserna i kalendern i din mobil med påminnelser som upprepas varje dag tills det blir en naturlig del av din arbetsdag? Post-it lappar på dataskärmen? Alla knep är bra knep så länge de fungerar.

Till sist vill jag bara nämna en liten men viktig del. Variation, försök variera din arbetsposition så mycket som möjligt. Sitta, stå, sitta igen men kanske en lite mer tillbakalutad variant. Det finns en massa bra lösningar på just den här biten. Men tänker ta upp detta i helt för sig själv.

😀 UNDERBART 😀

Inställning av din kontorsstol.

Bild 5 – Ta hjälp av någon som kan ställa in stolen på riktigt!

Du har nu läst igenom allt och har du en otrolig möjlighet. Prova att ställa in stol, bord, tangentbord och skärm. Innan du gör något annat. Om någon fråga dyker upp kan du skriva här nedan i kommentarsfältet så svarar jag så snart jag hinner.

/ Jörgen Magnusson
Leg. Naprapat
VISCUS AB GÖTEBORG
Kontaktuppgifter och Tidsbokning

Länkar

Ergoff Miljö, bra plats att hitta information och hjälp med vilken ergonomisk kontorsutrustning du behöver. Personlig utprovning och inställning på plats.

Klicka här för att läsa mer om hur du justerar din egna arbetsplats för att optimera din hållning vid skrivbordet.

Bildbeskrivningar och länkar.

Bild 1: “Andrei’s ergonomic posture” by Yun Huang Yong is licensed under CC BY 2.0
Bild 2: “Ergonomics” by Kars Alfrink is licensed under CC BY 2.0
Bild 3: Rollermouse, centralt styrdon. Används i förbebyggande syfte mot exempelvis musarm. Rollermouse. Deras egna hemsida.
Bild 4: Mousetrapper, centralt styrdon. Används i förbebyggande syfte mot exempelvis musarm. Mousetrapper. Deras egna hemsida.
Bild 5: Hur bekvämt är det inte att få personlig hjälp med utprovning och inställning av din arbetsplats? Här visar en av Ergoff Miljös medarbetare hur det kan gå till när de levererar din nyinköpta utrustning.

3 thoughts on “Ergonomi – Naprapaten delar med sig…

  1. Thank you for any other magnificent post. Where
    else may anyone get that type of information in such an ideal
    method of writing? I’ve a presentation subsequent week, and I’m on the search
    for such information.

  2. Hi there! This is my first visit to your blog!
    We are a group of volunteers and starting a new project in a community
    in the same niche. Your blog provided us beneficial information to work on. You
    have done a wonderful job!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *