Dagens inlägg handlar inte om julen utan om tålamod. Ni som är föräldrar vet vad jag pratar om.

Ni som har någon chefsposition med massa filurer runt om er som ställer en massa frågor, hopplösa krav och förväntningar. Utan att själva först fundera på vilket svar som kan finnas på frågan och varför…

För visst är det så, väldigt ofta ställer en massa människor frågor utan att först tänka igenom frågan ordentligt för att komma fram till ett svar själva först. Det är den första delen. Innan ni börjar känna att ”julstressen” kommer över er. Så väl i arbete med alla avslut som skall till. Och glöm nu för allt i världen inte just huvudtemat JULEN som idag inleds redan i skiftet september/november i butiker och reklamslingor. Ve och fasa!! Andas några extra andetag ifall ni tappar humöret, det blir lättare för oss alla då.

December är alla terapeuters högsäsong. Kyla, stress, ångest, halkiga gator och gud vet allt leder raka vägen till dåliga minnen för många.

  1. Julen är menad att vara en stund för att umgås och slappna av. Inte tillaga mat/godis för två veckors förbrukning och alternativ ingen äter upp. Alltså: julgran, julskinka, julmust, pepparkakor, glögg och ost.
    Klart – och pappa nöjd! Kan räcka med pepparkakor, ost och glögg, för pappa (Då hade jag själv blivit mycket nöjd.)
  2. Planera i tid, minimera uppgifter att göra och fördela dem jämnt under veckan. Alltså, planera att komma i god tid. Förbered dagen innan, kom iväg lite tidigare än nödvändigt. Om nödvändigt, använd checklistor. Finns otroligt bra, exempelvis Wunderlist. Underbar liten hjälpreda i mobil/dator för hela familjen att få bättre koll på dagen. Allt från inhandlingen av maten till viktigare uppgifter i privatlivet och det lilla företaget.
  3. Ni vet att det kommer bli kallt utan förvarning. Förbered er. Ryggskott och nackspärr är lätt att undvika om ni bara tänker på dessa små detaljer. Varma & vindtäta kläder från knopp till tå. Var sedan ute i god tid så du slipper sladda runt och hamna på rumpan. Så kan du i stället njuta av den goda värmen i stället för att boka hos Viscus naprapater i Göteborg.

SKAMPÅLEN OCH TILLBAKA

Jobbar du som jag med människor?
Blir du ibland frustrerad… kanske till och med väldigt frustrerad?
Du är inte ensam….!

Det är mänskligt. En liten sak bara. Oavsett om du är lärare, behandlingspedagog, läkare eller har någon annan förtroendeposition. Glöm inte. Vi är där för att vi har en kunskap och insikt som de vi jobbar för inte har. Det är våran uppgift att leda dessa. Om vi lett dessa till en punkt då de själva tappar fattningen av ren okunskap. Blir vår uppgift att ta ett riktigt djupt andetag och en funderare på hur vi själva kan lösa problemet. På bästa sätt här och nu. Därefter hur vi kan förebygga att det händer igen. Detta är vår uppgift. Om vi sedan inte lyckas med detta så får vi helt enkelt be om hjälp. Från kollegor som kanske har mer eller annorlunda kunskap/erfarenhet. En person i förtroendeposition får aldrig. Jag repeterar, får ALDRIG tappa humöret och snäsa och personer med åsikter grundade på okunskap. Om detta händer behöver vi ta oss en ordentlig funderare på om det verkligen är lämpligt att vi sitter kvar i den position vi har. Visst kan det behövas ibland. Men inte upprepade tillfällen om samma sak. Och välj hur du formulerar dig.

Har nu arbetat som Naprapat sedan 2006. Under tiden har jag både undervisat, haft förtroendeuppdrag av olika konstellationer men framför allt jobbat med att hjälpa människor på olika vis. Jag har under denna tiden börjat reflektera kraftigt över hur en del människor. Både de jag jobbat med i form av klienter samt en stor mängd andra personer med professioner där vi hjälper andra människor. Använder mycket hårdare ord än nödvändigt. De snäser åt sina klienter och anställda. En del människor behöver en tillrättavisning. Men för att den skall ge effekt behöver vi först förstå varför de inte gjort som vi bett dem eller misslyckats med deras uppgifter. För hur mycket bättre går det nästa gång om vi snäst åt dem med en hård ton i våra ord? Använt oss av ord som direkt provocerat dem eller till och med kränkt dem!

Tänk om tänk rätt

Tänk igenom era val i livet! Det dagliga valet i närheten av de ni arbetar med och erat yrkesval. Det är inte fel att börja använda er kunskap där den bättre hör hemma. För visst är förändring en naturlig del av vårt liv?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *